Na Alzheimera je lepší být dva
(Hlas ztichne. Oba se dívají před sebe, hraje relaxační hudba. Najednou se změní v punkovou píseň ze začátku 70. let. Oba jsou opět mladí, vstávají z vozíků a jdou vedle sebe. On se na ni ze strany zadívá.)
On:
Na tom mejdanu jsi byla nějaká divná.
Ona:
Divná?
On:
Jo. Na jednu stranu ses několikrát přehnaně nahlas smála, skoro až hystericky, na druhou stranu sis držela ruku před pusou, jako kdyby sis zakazovala něco říct.
Ona:
Myslíš, že mám nos jako bambuli?
On:
Nos jako co?
Ona:
Poslední dobou mám pocit, že je můj nos čím dál tím bambulovatější.
On:
Bambulovatější?
Ona:
Jo, rozšiřuje se a je pořád červenější a červenější, jako kdybych chlastala. Ale nechlastám.
On:
Jo, bohužel. Poslední dobou nechceš ani kapku alkoholu.
Ona:
Sugeruju si, že každej, kdo se mnou mluví, zírá na můj bambulovatej nos. Pak se snažím nos zakrejt rukou a najednou mi připadá, že mám moc tlustý prsty.
On:
Tlustý prsty?
Ona:
Jo, jako buřtíky. A tak dám ruku zase rychle pryč, protože si myslím, že se teď všichni dívají na mý buřtovitý prsty.
On:
Takže dáš ruku pryč a potom…
Ona:
Zase všichni koukají na můj bambulovatej nos. Nemůžu jedno schovat tím druhým.
On:
Ty seš pěkně praštěná. Ale to jsme tak nějak všichni. Janov tvrdí, že to způsobuje šok z porodu. Protáhneš se porodníma cestama, jsi na světě a co vidíš? Nevidíš laskavou usměvavou tvář baculatý porodní báby, ale velkou lampu nad operačním stolem. Žhnoucí jako nemilosrdný pouštní slunce v nejrozpálenější Africe.
PETER TURRINI
Na Alzheimera je lepší být dva (Gemeinsam ist Alzheimer schöner)
1 muž, 1 žena (+2 hlasy, vnouček, jevištní technici)
On a Ona sedí na invalidních vozících v domově pro seniory. Apaticky se dívají před sebe, ale náhle sveřepě vyskočí a jsou opět mladí. V nejasném prostoru mezi přítomností a minulostí, v různých letech, prožívají svá společná desetiletí, své manželství a všední i přelomové okamžiky, chvíle štěstí, ale i krizí a pochyb. A tato jejich láska se opět obloukem vrací…
Hra o neuchopitelnosti času, jež může být upravena pro rozhlas i pro jeviště. Na scéně se objeví rovněž postava Vnuka, který svými otázkami a svým smíchem odkazuje k budoucnosti. Dále slyšíme dva hlasy z reproduktoru - pracovníky domova pro seniory.
Hra měla premiéru v roce 2020 ve vídeňském divadle Kammerspiele der Josefstadt. Kritiky uvádějí, že se jedná možná o nejhezčí, ale rozhodně o nejosobnější Turriniho hru, ve které jde o lásku, něžnost, vztek a život jako takový. Dialogy jsou plné smutku i humoru a hra je jednoznačně velkou hereckou příležitostí pro dva starší herce.