Sedmnáct scén z temnoty
JOHANNES
Co to děláš?
YAZMINA
Vždyť jsem to říkala: tequila, záchod, koks – nebo: KOKAIN, tady to je ko – ka – in, na to se umírá –
JOHANNES
A co když sem teď vleze nějakej...?
YAZMINA
Nikdo sem nevleze, a kdyby sem někdo lezl, tak sem nepoleze nějaKEJ, ale nějaKÁ –
Dávají si lajnu. Ona začne, on ji napodobuje, dělá to poprvé v životě. Oba jsou celkem nadšeni, když mají kokain v nose. Potom:
JOHANNES
Smí se v pokoji kouřit?
YAZMINA
Kouřit si můžeš, kde chceš a co chceš – v pokoji, v kuchyni, mně je to fuk –
JOHANNES
Já myslím, jestli nemáš plyšáky nebo něco takovýho, kouř by se mohl –
YAZMINA
Hele – co se děje, potenciální podnájemníku. Zatím bylo přece všechno v pohodě – kolik ti vlastně je?
JOHANNES roztomile.
Víc než tobě, potenciální paní domácí.
YAZMINA vesele.
Vypadáš tak.
JOHANNES
To jo.
A to je tvůj byt?
YAZMINA velmi překvapeně.
Ne!
JOHANNES
A jak tam můžeš pronajímat pokoj?
YAZMINA
Pokoj?
JOHANNES
Jo, myslel jsem –
YAZMINA trochu zfetovaně.
POKOJE – jeden tobě, ale pak jsou tam ještě Ibeji a Carlos. Víš, co je to Joruba? Joruba je náboženství, a je to jazyk a Ibeji jsou jorubsky dvojčata. Existuje dokonce kapela, která se tak jmenuje –
JOHANNES
O. k. –
YAZMINA
O. k.? Víc než o. k., dokonce hodně o. k., protože Ibeyi jsou rodina, moje rodina, a ty seš novej, zatím jsme v tom pokoji měli jenom batůžkáře z Austrálie nebo tak něco, ale žádnýho dědu –
JOHANNES
No tak –
YAZMINA
Žádnýho tajemnýho dědu, kterej zčistajasna potřebuje pokoj, teda uvidíme, počkáme, i když se mi líbíš, a když teď nebudeš mlejt hovna, tak užs úspěšně absolvoval body protokolu 1, 2 a 3, tak to nezvorej, dědulo –
JOHANNES
Čí je ten byt?
YAZMINA
Mý mámy.
Nebo táty.
Netušim.
JOHANNES
A proč tam nebydlí?
YAZMINA
No prostě, protože tu nejsou.
JOHANNES
A kde jsou?
YAZMINA
Myslim, že jsou někde na LSD.
Sedmnáct scén z temnoty (Siebzehn Skizzen aus der Dunkelheit)
5 mužů, 5 žen
Nakonec jde vždycky jenom o sex. Úspěšný německý dramatik
Roland Schimmelpfennig aktualizoval pro Staatstheater Stuttgart kdysi
skandální hru Arthura Schnitzlera Rej. Tématem Reje
jsou milostné vztahy vídeňské společnosti od proletariátu po
aristokracii. Schimmelpfennig přenáší problematiku do 21. století, ovšem
na rozdíl od Schnitzlera, který sex jen naznačuje, je u
Schimmelpfenniga divák svědkem reálných akcí, některé z nich jsou
explicitně násilné, jinde dostává volný prostor fantazie.
V Sedmnácti scénách z temnoty
se objevuje deset postav: prostitutka a voják, hotelový manažer a
pokojská, mladý autor s dívkou na party, manželský pár žijící v
otevřeném vztahu, filmový producent a herečka, v jejichž příbězích se
objevují mocenské poměry, vzájemná závislost, alternativní vztahy,
sexuální zvyky a vůbec sexuální konflikty současnosti. Autor sám říká,
že ho inspirovala otázka, jak inscenovat na jevišti sex v éře Me Too.